Alex gröna blogg

IGUAZÚ FALLS
Hej på er!

Nu är vi i ett nytt land, igen! Argentina den här gången. Vi flög från Rio tidigt i lördags och landade i Fos de Iguacu, en stad i södra delen av Brasilien, vid tolv på dagen. Där skulle vi besöka Iguassufallen från den brasilianska sidan och sedan åka över till Argentina för att se fallet från den sidan också! Fallet ser olika ut från de olika sidorna, från Brasilien får man en bättre panorama view, alltså man ser det mer på håll och från Argentina så kommer man närmre.

Iguassufallen är ett av världens mest spektakulära vattenfall och är utnämnt till ett av de 7 wonders of nature och är även med på UNESCO världsarvslista. Fallet gränsar mellan Brasilien och Argentina och därför kan man se dem från båda sidorna! Fallet är imponterande 2,7 km långt med 275 fall och vid djävulsgapet är fallet 80 m djupt. Iguassofallet är högre än niagrafallet och bubbelt så brett (jag som trott att Niagrafallet varit världens största..).

När vi landat på flygplatsen i Fos de Iguaçu så hämtade vi upp våra ryggor och låste in dem i ett stort skåp. Vi tog sedan en buss på ca 5 min till ingången till Iguacu national park. När vi fick se vattenfallet för första gången var det verkligen wow, vi blev helt mållösa. Och sedan lyriska! Det var så fint! Det sprang runt massa vilda tvättslokar (vi döpte de söta djuren som var där till det för att vi inte visste vad de hette) runt fötterna där. Dom var så söta att jag visste inte vad jag skulle kolla på, vattenfallet eller tvättslokarna. Googla precis och de heter visst näsbjörnar, menmen. Vi gick sedan den ganska korta trailen med flera stopp med fantastisk utsikt och kom sedan fram till en utsiktspunkt med utsikt över Devils throat eller Djävulsgapet. Alltså wow vad mkt vatten det var! Det bara forsade vatten från alla håll och kanter. Vi såg människor längre bort ovanför djävulsgapet, vi var framför lite nedanför, och gissade på att vi skulle komma dit från den argentinska sidan (vilket sedan visade sig stämma).

Efter någon timme eller två vid fallen tog vi bussen tillbaka till flygplatsen och hämtade upp våra väskor. Vi gick till en turistinfomation för att ta reda på hur vi på bästa sätt skulle ta oss till Puerto Iguazu - Argentina där vi skulle bo 3 nätter. Det var viktigt att vi skulle få våra pass utstämplade ur Brasilien. Vi tog sedan en buss från flygplatsen till en hållplats på ett ganska öde ställe och därifrån gick vi ca 500 meter till gränskontrollen i Brasilien. Där gick allt väldigt smidigt, kvinnan i disken stämplade bara våra pass och sen var det klart. Bussen till Puerto Iguazu i Argentina gick precis bredvid den brasiliansna gränskontrollen och bussen stannade sedan i gränskontrollen i Argentina så vi fick en stämpel in i landet också. Från bussen var det sedan nära till hostlet och hostlet ska vi inte prata om, det var ganska hemskt. Första natten regnade det så mycket att det läckte genom taket och droppade ner på mig. Tur att en säng var ledig så jag kunde byta...

Vi begav oss sedan till Iguassufallen från den argentinska sidan. Det fanns 2 trail som vi gick, det var väldigt fint men kanske inte breathtaking som vid första gången vi såg fallen. Sedan tog vi ett tåg till Djävulsgapet. Och jäklar vad häftigt det var! Bästa på hela vistelsen. Vi stod verkligen precis ovanför gapet och fick uppleva hur kraftfullt vattenfallet var! Blöta in på underkläderna blev vi men som tur var hade vi ombyte med (första gången på resan vi varit lite planerade).

Vid fallet från båda sidorna såg vi så många tvättslokar (näsbjörnar) och fjärilar, det var nästan lite overkligt för att det var så många. Fjärilarna bara satte sig på en och kunde sitta där länge tills man tillslut blev lite uttråkad på att fungera som rastplats. Vi såg en blå fjäril som Hanna och jag ompratat om innan att vi verkligen ville se och sedan satte sig en på min hand!! Den var overkligt vacker och jag fick en jättebra bild på den (så nöjd). Såg även en jättefin grön ödla samt en fågel som påminde lite om skator hemma! Fina färger men lite sneaky personlighet typ. Tvättslokarna var jättesöta och överallt, såfort det var mat i närheten gjorde de allt för att försöka få. Man fick såklart inte mata då de var vilda men vissa människor är ju tyvärr bakom flötet och gör det ändå... Förlåt men det kommer mååånga bilder på djur längre ner i inlägget, kan inte hålla mig haha.

Nu har vi precis åkt buss i 19 timmar från Puerto Iguazu till Buenos Aires (Argentinas huvudstad). Efter vår 13 timmar långa bussresa till Berlin i gymnasiet hade jag lovat mig själv att aldrig åka buss så länge igen, men jag överlevde och slog den resan med 6 timmar!! Dags att utforska Buenos, hörs ;)