Alex gröna blogg

Miljövänliga kläder
 
Jag försöker alltid köpa produkter som har så låg klimatpåverkan och med så lite gifter som det bara går. Det är inte alltid det lättaste, men det går! Något av det svårat att hitta är enligt mig bra kläder. Jag tror faktiskt inte så många vet vad kläder faktiskt tillverkas av och om alla visste så skulle inte industrin kunna forsätta vara så skitig som den är idag. Visste ni tex att polyester, fleece och elastan är gjorda på plast dvs olja? Det hade jag faktiskt ingen aning om!
 
Kläder är i regel grymt omiljövänliga i sin tillverkning och kan vara rentav dåliga för hälsan. Specillt träningskläder som är badade i kemikalier. Träningskläder som är antibaktriella, sånna som inte luktar även om man svettats som en gris efter ett träningspass, är behandlade för att döda bakterier men de kan också vara giftiga för andra organismer samt människor. Kemikalieinspektionen skriver att dessa bör av miljöskäl inte användas i onödan och dessa kläder har bara en begränsad effekt. Läs här. 
 
Vilket material är då bäst? Lycocell är det bästa! Det är en fiber som tillverkats av gran, bambu eller annat träd. Kemikalierna som används vid tillverkningen är i ett slutet system så inget spills ut i naturen samt så är lösningsmedlet ekologiskt. Väldigt tvätttåligt och starkt material är detta! Bambu som är gjord genom lycocellprocessen är verkligen jättebra. Bambu växer snabbt och det behövs inga bekämpningsmedel vid odling. Är bambun inte processad med lycocell så används stora mängder kemikalier vid tillverkningen. Tyvärr är kläder i bambu och lycocell svårt att hitta, speciellt snygga kläder gjorda på bambu.. Men det går att hitta och vi som konsumenter måste börja efterfråga detta material så att fler kläder görs av bambu!
 
The true cost är en jättejättebra dokumentär som handlar om vilka konsekvenser vårt shoppande får för jorden och för människorna som tillverkar dessa kläder. Dokumentären är verkligen sevärd och ger en riktig tankeställare! Jag tror helt klart på att köpa dyrare kläder av kvalitet som man har en längre tid eller bäst av allt: secondhand! Detta slit och släng som kommit med den snabbt förändrade modevärlden är verkligen inte hållbart. Materialism till ett jättehögt pris är vad det handlar om! It has to stop!  
 
 
Dessa lycocell shorts hittade jag på H&M. Mitt första miljövänliga plagg tjoho! Ska fortsätta leta efter bra kläder.
Egentligen tycker jag H&M är lite av ett skitföretag och den typ av företag som de talar om i dokumentären, men fortsätter de tillverka lycocellkläder kmr jag helt klart handla mer där.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress