Alex gröna blogg

Nässelsoppa
 
Igår gjorde jag något helt nytt, jag gjorde en soppa på brännässlor! Och oj vad jag vart förvånad över resultatet. Soppan smakade likt min favorit spenatsoppa fast ännu godare. Brännässlor är supersuper nyttigt och det är helt gratis, kan ju inte bli bättre. Vi plockade en hel icakasse full och det har räckt till många smoothies och soppa. Hör och häpna, brände mig bara en gång! 
 
Ingredienser
2 liter brännässlor
1 tsk salt
1 liter grönsaksbuljong
1 liten gullök
2 msk mjöl (ex bovetemjöl)
0,5 krm fänkålsfrö
1 dl matlagningsgrädde
Peppar
 
Så här gör du
1. Rensa och skölj nässlorna (ta bort de tjocka delarna)
2. Koka upp vatten med saltet
3. Tillsätt nässlorna och koka i 5 min
4. Häll av kokvattnet och spara till annat (ex som gödning till dina växter)
5. Hacka nässlorna 
6. Skala och hacka löken fint
7. Värm en panna med fett och tillsätt lök, fänkålsfrö och nässlor. Stek i några minuter
8. Strö över mjölet och späd ut med buljongen
9. Koka i 3-4 minuter på låg värme, tillsätt sedan grädden och smaka av med salt och peppat
10. Mixa!
 
 
Serverade soppan med lite guacamoledipp! Min älskade guacamole gör jag med salt, peppar, vitlök, sambal oelek och lite matlagningsgrädde (baserad på havre ofc)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress