Alex gröna blogg

BUENOS AIRES

Hejhej!

I onsdags landade vi i Buenos Aires, Argentinas huvudstad, efter den väldigt långa bussresan. Sammanlagt blev det så att vi stannade 4 dagar vilket vi kände var alldeles lagom för att hinna se alla sevärdheter utan att behöva jäkta. Vi var dock lite stressade över att åka ner till patagonien då det börjar bli väldigt kallt där, vädret är tvärtom från hemma så i Argentina  börjar bli vinter. Vi gillade iallafall Buenos Aires, det var väldigt enkelt att leva och vara där. Det var rent och fint och det kändes säkert att vistas där. Det kändes mer som att vi var i en europeisk storstad än en sydamerikansk. En kille vi pratade med sa att det liknar Madrid väldigt mkt arkitekturmässigt då det byggnades ungefär samtidigt. De var väldigt många fina byggnader i staden faktiskt!

Vi bodde på ett jättemysigt litet hostel som låg centralt. De annornade en väldigt trevlig grillning som alla på hostlet deltog i en kväll och de bjöd även på middag en annan. Vi kommer vekligen leta efter små hostel i framtiden, blir så personligt och mysigt och man får sån bra kontakt med de andra som bor på hostlet då.

Första dagen gjorde vi inte så mycket, det regnade och vi gick bara ut en kortis för att handla. Efter bussturen var vi rätt trötta också, så ingen av oss var vidare sugen på att ta sig någonstans. Det var första gången på resan som vi fick användning för våra vind och vattentäta jackor som vi köpt inför resan. Det var dock inte så kallt, runt 18-19 grader, typisk regnig svensk sommardag typ.

Andra dagen så gick vi till en mysig park där många sevärdheten låg som en katedral och ett parlament. Efter det gick vi till en mysig hamn, Puerto Madero, där det fanns en ganska fin skyline med höghus samt en känd bro. Där gick vi runt en stund och slog oss sedan ner på en mexikansk restaurang och åt gott.

Tredje dagen åkte vi tunnelbana till Palermo som är ett fint område i BA. Tanken var att vi skulle gå igenom en stor park och avsluta med att kolla på en cool ros i metall, men det var så sjukt jäkla mkt mygg så vi fick springa ut ur parken för att inte bli uppätna. Vi skippade att gå mer i parken efter det och gick direkt till rosen, vilken var väldigt läcker faktiskt. Där satt vi en stund och njöt av solen, det var ca 24 grader och strålande sol. Sen gick vi den långa vägen hem, säkert 6-7 km, och fick se mycket av den fina staden.

Sista dagen gick vi till ett område som heter La Boca som är känt för att det finns massor av färgglada hus. För att komma dit gick vi igenom ett område som heter San Telmo som var väldigt fint, det påminde lite om gamla stan. Påväg till La Boca gick vi genom en jättefin park där det flög runt gröna små parakiter, de ser ut som små minipapigojer. Jättegulliga! Väl framme i La Boca blev vi lite överraskade över hur mysigt det var. Lite turistigt kanske men så är det väl alltid! Vi strosa runt en stund. Kollade lite på ett par som dansade tango vid en restaurang. Påväg tillbaka, i San telmo så dansade några tango på ett torg. Det var väldigt kul att kolla på faktiskt! Argentina är ju väldigt känt för sin tango och de här dansörerna var fint klädda samt dansade väldig fint och elegant.

Nu har vi precis landat i södra Argentina, i El Calafate. Här ska vi se en sjukt häftig glaciär samt vandra i Patagonien med jätteläckra bergstoppar!