Alex gröna blogg

Ridning, no more

 

Den senaste tiden har jag börjat ifrågasätta ridsporten, ja alla sporter där man använder hästar som redskap. Det började med att jag läste om hur skadligt bettet är för hästens mun och alla nerver där till sadel och hanteringen av hästar i allmänhet. Allt pekar på att det vi gör med hästar är helt fel! Jag skulle vilja påstå att det är rent djurplågeri det vi håller på med i hanteringen av detta magnifika djur. Jag har själv ridit i många år och det inte förren nu när jag gjort uppehåll med ridningen som jag inser hur fel det är. Om man verkligen älskar ett djur, vill man inte dess bästa då!? Så fort jag ser en video eller en bild på en fin häst får jag tårar i ögonen, bara för att jag fylls med så mycket kärlek mot detta vackra djur. 

I dagens ridsport använder vi redskap som skapar obehag och skadar hästen. Motivationen till att få hästen att göra som vi vill kommer genom våld, hot och hot om våld. Eftersom hästen är så mycket större och starkare än oss anser vi det befogat för vår säkerhet att ta till dessa plågsamma metoder. Vi kontrollerar den genom smärta! Det värsta är att vi är bekväma i att inte veta vad vi gör. Vi börjar rida och det vi lär oss är hur man får hästen att göra saker för oss. Vi lär oss inte om hur hästen funderar psykiskt och fysiskt! Vi får inte lära oss om vad som verkligen är bäst för hästen. 

Det här får inte längre vara acceptabelt! Hästen behöver mjukhet och respekt! Alla djur har rätt till frihet, kärlek och lycka. Det är på tiden efter årtusenden av att släpa runt ryttare på ryggen att hästarna får sin del av livets goda! Börja vi behandla våra hästar med mjukhet och slutar rida på dem kommer en helt ny nivå av kreativitet i vårt förhållande mellan människa och häst infinna sig. Vi kommer få umgås med hästen från marken och lära den andra saker än de vi gjort förut. Vad kul och spännande det låter!

Det är tungt att inse att ens förre detta favoritsport inte är vad man trodde den var.. Tänker inte vara delaktig i denna allmänt accepterade bild att hästen är till för att vi ska göra som vi behagar med dem, på hästarnas bekostnad!! I framtiden kommer jag adoptera hästar från dåliga förhållande och jag ska göra allt i min makt för att de ska få ett så bra liv som möjligt. 

 
Vill ni lära er mer om respekt och kärlek till hästar se den här dokumentären:

Intressanta intervjuer med folk som slutat rida för att skona sina hästar:
 
Skadan av bettet:
 
 
 
Från ett lite tyngre inlägg till några bilder på fina hästar <3
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress