Alex gröna blogg

PERITO MORENO
Heej!

Nu var det några dagar sen ni fick en uppdatering där hemma! Vi har varit med om mycket sen sista inlägget men jag tänkte börja med att berätta om vårt glaciärbesök och resten får ni höra senare.

Vi är nu som ni kanske förstår nere på sydligare breddgrader och nästan så sydligt ner i Argentina man kan komma. Vi flög hit, till staden El Calafate, vilket vi inte ångrar en sekund! Buss hade tagit mer än 40 timmar från Buenos Aires och kostat lika mkt, nästan. Hit åkte vi för att se Glaciären Purito Moreno och för att det är nära till andra fantastiska naturupplevelser.

Perito Moreno är både jag och Hanna helt överens om att det är det vackraste vi sett. Glaciären ligger i nationalparken Los Glasieros i Argentina. Glaciären är en av de få i världen som faktiskt inte smälter. Den var 5 km lång vid väggen längs vattnet och 3 mil djup upp i bergen. Isväggen var på vissa ställen 70 meter hög över vattnet och 180 meter djup under! Så ja den var verkligen helt enorm.

Vi åkte till glaciären med buss från El Calafate och resan tog ca 1 timme och 20 minuter vilket kändes som 5 minuter då landskapet dit var förtrollande vackert. Stäpp med stora sjöar, hagar fyllda med kor får och hästar som betade tillsammans och stora berg fyllde landskapet! Väl framme började vi gå längst vattnet på en stålgångväg. Vädret var bra, det låg lite moln över glaciären men de försvann under dagen och solen tittade fram ofta. Vädret där är ofta dåligt så vi hade tur! Vi gick på gångbron längst med glaciären och fick se den från flera olika vinklar. Vi kunde aldrig släppa blicken från den helt enorma isväggen, den var verkligen helt trollbindande och vi njöt verkligen av varje liten sekund vi var där! Det var tur att vi hade gott om tid för vi gick och kollade på den i mer än 3 timmar. Man kan tro att det skulle bli tråkigt att kolla på ett stilla ishav efter en stund MEN flera flera gånger knakade och brakade det innuti glaciären så det var faktiskt riktigt spännande. När det knakade lät det som att det åskade där inne i isen! Väldigt maffigt! Efter ljudet var det tyst några sekunder och så ramlade det ner en stor iskloss i vattnet. Vi såg det hända flera gånger och vissa isbitar var riktigt stora faktiskt! Det lät också bra högt när isen lossnade och föll ner i vattnet.

På slutet så tog vi en kopp te på ett café med fin utsikt över glaciären, en utsikt vi inte riktigt kunde bli mätta på som sagt. Sedan gick vi mot bussen som skulle ta oss tillbaka till El calafate. På parkeringen såg vi en hund (trodde vi) men vi blev fundersamma då det inte fick inte vara några hundar i nationalparken... Den var rätt stor och hade fluffig svans samt en smal nos. Efter en stund förstod vi att det var en räv, en vild stor räv som inte alls var rädd och jag kom så nära som 1 meter ifrån den. Jag lämnade min väska på ett stenstaket och då började han smyga mot den, jäkla tjuv haha! Tillslut kunde jag slita mig från att stalka räven och vi gick på bussen som tog oss hemmåt.

Vi älskade staden El Calafate! Den var så liten och mysig med små söta hus överallt. Det fanns en stor sjö bredvid och stora berg omringade staden! Whats not to like med det? Och hostlet i El Calafate slår allt hittintills! Det var en mysig alpstugkänsla över hostelt. Köket var stort och fräscht med en stor köksö i mitten. Det bästa av allt var att vi sov själva i ett eget rum!! Efter att ha sovit i rum med 6-9 personer sen vi landat i Sydamerika var det mer än skönt med ett privat rum. Och för typ bara 37 kr mer per natt än annars! När jag bokade stod det att vi skulle vara 4 i rummet så vi blev så positivt överaskade över detta.

Vi har verkligen kommit ner till senhöst-början av vintern här i södra Argentina! Så det är lite kallare här än vad vi blivit vana vid. Det är som att vara i Sverige igen fast det är mörkare på morgonen här nu, mörkt till halv nio typ. Härifrån El Calafate kommer vi sedan åka till Puerto Natales i Chile för lite vandring i ett av världens finaste vandringsområde och sen tillbaka till Argentina för att åka upp till El Chalten. I El Chalten finns ett sjukt häftigt berg, Fitz Roy! Håll utkik efter nästa inlägg om vår galna vandring, ciao