Alex gröna blogg

Similan Islands

Hallåhallå!

I onsdags kom vi hem från ett helt sjukt roligt äventyr!! Några kanske har lagt märke till att jag varit helt okontaktbar under en period? Det är för att vi har bott på en båt, liveaboard, och åkt runt i Similian- och Surin nationalpark i 5 hela dagar utan täckning. Vi bodde på en stor båt, en liveaboard, vid namn MV Oktavia! Similians islands och Surin islands dykvatten är rankade som ett av de tio bästa i världen så det var det som lockade att göra den här resan. Och wow vad bra det har varit! 19 dyk har vi gjort på olika ställen med helt sjukt häftiga undervattenslandskap och fiskar!! På similian islands var det helt enormt stora stenar som man simmade runt och imellan. På Koh Bon som tillhör similians naturreservat såg vi mantor!!! På näst sista dyket också! I Surin nationalpark dök vi 3 gånger vid Richelieu rock där det var helt sjukt vackert. Har aldrig sett så mycket koraller som det var där!

Dagarna på båten var riktigt härliga. De såg ut ungefär såhär varje dag: Vi gick upp tidigt på morgonen, runt 06.15-06-45. Tog ett första dyk innan frukost, åt frukost och sedan vilade vi någon timme. Efter det var det dags för dyk nr 2 för dagen. Efter det var det lunch och efter det låg vi uppe på soldäck någon timme. Efter det var det dags för dyk nr 3 för dagen och efter det fick vi snacks, någon gång fick vi friterade bananer och en annan gång vårrullar. 2 av dagarna fick vi efter dyk 3 stiga i land på två olika similian öar, riktiga paradisstränder var det där. Sista dyket, dyk 4 för dagen, kunde man antingen gör ett nattdyk eller sunset dyk. Vi gjorde ett nattdyk sammanlagt och fasen vad häftigt det var! Helt andra fiskar än på dagen gick runt på havbottnen. Vi såg bland annat en kräfta på nästan 1 meter knata runt!

2 dagar fick vi som sagt gå i land på 2 olika Simlian öar. De fanns 9 öar sammalagt men bara 2 man fick gå iland på. Jag har aldrig varit på vackrare stränder! Vi åkte i land efter alla jobbiga kineser åkt tillbaka till fastlandet med sightseeingbåtarna, så vi hade stränderna helt för oss själva! Andra land stigningen var på Donald duck bay där det fanns en sten som såg ut som Kalle Ankas ansikte samt en sten högt uppe på en höjd som ser ut att stå väldigt ostadigt.

Stämningen på båten var riktigt bra! En skön blandning av personer i olika åldrar från olika länder. I vår dykgrupp hade vi 2 trevliga amerikanare i 40 årsåldern från Pennsylvania. Det var också en italienare på båten (som alltid blev packad på kvällarna och sen inte kunde hänga med på alla dyken..), en familj från Schweiz, en familj från Frankrike pappan i familjen var helt underbar, så rolig och bjöd så mkt på sig själv. Det var även 3 engelskmän på båten som alla backpackat i Sydamerika som jag fick lite tips av. En pappa med sin dotter från Götet var också på båten! Riktigt härligt gäng var det iallafall och resan hade aldrig blivit så bra utan dem!

Vi har sett otroligt många fiskar! Vi har sett sjöhästar (som är riktigt ovanliga), havssköldpaddor, muränor i olika storlekar och färger (några flera meter långa), barracuder i flera olika storlekar, tonfisk, bläckfisk, havsorm, giant travellys (GT), giant triggerfish, drakfiskar och många många fler. Höll nästan på att glömma mantorna! 2 sånna såg vi! Vi såg även en grindval sista dagen uppifrån båten.

Dag 5, dyk 18 av 19. Sista stället där vi hade chans att se mantor. Flera grupper hade redan sätt mantor men bara en kort stund och vi var frustrerade över att vi inte sett någon än. Dyket innan på morgonen hade jag haft problem med tryckutjämningen i ena örat, det gick verkligen inte att tryckutjämna på vänster öra. Jag har aldrig haft det problemet innan men jag hade sovit dåligt natten innna och var lte öm i halsen. Påväg ner till bottnen hamnade jag i en sjukt stark ström så fick simma motströms samtidigt som jag försökte få en utjämning i vänster öra. Ganska jobbigt! Lyckas man inte tryckutjämna och går ner ändå så gör det ont och man kan spränga trumhinnan. Tillslut kom jag ned men det var verkligen precis att jag gjorde det.. Så inför dyktet efter var jag lite orolig att jag inte skulle kunna hänga med ned på djupet och missa sista chansen att se mantor.. Men dyk 18 gick vi ner sakta och efter jättemånga små utjämningar gick det tillslut. Väl nere på 15-18 meter började vi simma och möter en jättestark kall ström. Dykinstruktören visar att vi ska vända ifrån strömmen MEN då hör vi ett klingande ljud som instruktörerna bara gör när de ser antingen manta rays eller whalesharks. Ljudet vi väntat på hela resan! Ljudet kom från där strömmen kom från (det är rätt jobbigt, nästintill omöjligt att simma mot en stark ström) MEN vår instruktör ger oss klartecken att ge allt och simma mot den! Efter några meter ser vi skuggan av något som ser ut som en flygande matta. Vi kommer ännu närmare och det ser ut som att mantan är påväg därifrån. Ett ögonblick senare ser vi att den vänder och kommer simmande mot oss!! Den synen och känslan går inte att beskriva med ord. Det var gråt, skratt och adrenalinkickar utan dess like! Helt sjukt vilken lycka det var att ha denna jätte simma runt oss. Och vi såg den inte bara en stund utan säkert 20-30 minuter! Den kom så nära mig en gång att dess ena öga var en halvmeter ifrån mitt huvud. Sedan fick jag en örfil av dess fena i ansiket. Gjorde inte ont eller så, bara sjukt häfigt att känna hur dessa fjäll kändes! Mjuk var den. Det var verkligen det häftigaste jag sett i hela mitt liv och kommer komma ihåg det här hela ögonblicket i hela mitt liv! Vi fick helt sjukt bra film på den också! Kommer inom kort!

Vi råkade boka ett flyg hem till BKK för nära inpå sista dyket så vi fick hoppa över det flyget, boka ett nytt till dagen efter och så vi fick sova en natt i Khao Lak. Man måste vänta i 24 timmar efter sista dyket annars finns det risk för dykarsjukan, vilket inte är att leka med, men det hade vi helt glömt bort när vi bokade. Khao Lak var ändå mysigt så det gjorde inte så mkt med en dag där! Nu är vi i Bangkok igen, lyckliga och lite trötta. Förkyld blev jag också efter resan då min kropp fick sig en liten chock av all påfrestning. Första gången på 3 år jag är förkyld, men det var der värt! Nästa inlägg kommer från vår resa till Chiang Mai som ligger 70 mil norr om Bangkok!

Blåsfiskar!! Helt klart min favoritfisk, kolla bara så söta
En av de vackraste blåsfiskarna vi såg
I vattnet inför nattdyket!
En helt enorm lobster på ca 1 meter tassade runt på havsbotten
En jättemuräna. Kommer fler bilder på dessa gobitar! De är runt 1-2 meter långa
Den här blåsfisken var ca 1 meter stor! Största blåsfisken vi sett på hela resan
20 cm stor röd krabba
Oriental sweetlip. Otroligt vacker fisk! Ca 30-40 cm lång
En swimthrough
En giant triggerfish med sin trigger utfälld! Man vill inte komma nära den då..
Elephant rock, ska tydligen föreställa en elefant. Bra dykning här iallafall!
Donald duck bay
Unicornfish
En nudibranch, liten färgglad snigel på ca 3-4 cm
Seafans! Dessa enorma koraller såg vi överallt
Drakfisk
Maldivian sponge snail
Emperor angelfish, ca 30 cm stor och så vacker
En napoleon fish (eller humphead wrasse) på håll! Dessa sötnosar är runt 1-1,5 m stora, tyvärr inte så vanliga men vi såg 1 iallafall!
En liten seasnake
Koh Bon. Utanför denna ön såg vi Mantor!!
NEMO
Scorpionfish - man vill inte bli stucken av den, då dör man
Bläckfisk
En dålig bild på en tigertail seahorse. Båda sjöhästarna gömde sig på 32-33 meters djup
Min favvoblåsfisk, söt liten gull boll
Så vacker sjöhäst <3
Tonfisk och den mörka i mitten en GT. Glad att ha sett en tonfisk i det vilda innan de dör ut
En vacker clownfish vid Richelieu rock
Sjöstjärna
Mjuka koraller så långt ögat når
En rosa scorpionfish
One more
Två giant barracudor. Dessa var nästan 1,5 meter långa och lever inte i stim som de mindre gör