Alex gröna blogg

KAMBODJA

Heejsvejs där hemma!

I måndags kom vi hem från 4 otroliga dagar i Kambodja, Siem Reap. Det här har nog varit den mest annorlunda och den bästa resa jag varit på i hela mitt liv, wow säger jag bara. Att kambodja ruvar på en sån här skatt är svårt att förstå. Kambodja är ett väldigt fattigt land där ca 80 % av befolkningen fortfarande försörjer sig på lantbruk (jmfr Sverige med ca 1 %) och landet återhämtar sig fortarande från vietnamkriget som drabbade det hårt. Årligen förlorar hundratals människor armar och ben av minor som ligger kvar längs den vietnamesiska gränsen sedan kriget. Rikigt obehaligt. Trots den lite mörka historien så var de människorna positiva och otroligt vänliga. Barnen i Kambodja var helt bedårande måste jag också tillägga.

Tre av dagarna ägnade vi åt att besöka landets otroliga världsarv. Den mest kända av dem är Angkor Wat OCH det är lätt att tro att det är allt som finns att se, men icke! Det finns hur många tempel som helst som är minst lika häftiga och de upptäcker än i dag gamla ruiner gömda i djungeln. Bayon var ett annat tempel vi besökte som låg en liten bit med tuktuk från Angkor. Inte lika stort men minst lika breathtaking. När Bayon tornade upp sig kunde man inte slita ögonen ifrån det. Banteay Srei - "The lady tempel"  låg en bra bit bort från de andra templen och var otroligt vackert gjort i sandsten. Ett annat stort tempel vi besökte var Ta Prohm som hade enorma träd växande på templet. Dessa 4 stora tempel är bara en bråkdel av alla ruiner och tempel som Siem Reap gömmer.

Dag 1 gick vi runt i Old market och handlade lite. De sålde verkligen saker ÖVERALLT. Efter det så gick vi till vårt underbara hotell och låg vid poolen ett tag.

Dag 2 besökte vi de 4 stora: Angkor Wat, Bayon, Banteay Srei och Ta Phrom. Vi gick upp 04.30 för att vår tuktukförare skulle ta oss till Angkor Wat för att se soluppgången där. Det var vi ju inte precis ensamma om att göra, fast det visste vi redan från de youtubefilmer vi sett innan. Men det var häftigt iallafall. När vi gick där i mörkret mot Angkor och kunde knappt utskilja byggnaderna, men sen så kom ljuset sakta och då tornade sig världens häftigaste ruin upp. Sån upplevelse! Efter soluppgången gick vi runt i Angkor 1-2 timmar och det tog verkligen sin lilla tid. Stället var enormt!

Dag 3 trekkade vi 1.3 mil i Phnom Kulen nationalpark med en NGO vid namn KKO. 100 % av intäkterna går till organisationen som lär ut engelska till barn. Guiden och chaufför hämtade upp oss kl 05.45 på morgonen för att ta oss på en timmes bilfärd upp till Phnom Kulen berget. Där vandrade vi i några timmar utan att se en enda turist (sååå skönt). Vi fick se en enorm elefantstaty som hittades 2013 har jag för mig. Vi fick även se en del mindre men fina tempel! Vi gick in i en fladdermusgrotta där en eremit brukar meditera, väldigt häftig. När vi var där satt han utanför och mediterade till en hindu gud. Vi avslutade med en biltur till den liggande buddahn och med ett dopp i ett vattenfall. Det största och mäktigaste vattenfallet jag sett, än sålänge, och även vid detta vattenfall fanns det pedikyrfiskar. Dessa bet dock väldigt hårt, inte så skönt med andra ord haha.

Dag 4 cyklade vi 4 mil mellan tempel med en cykelguide från KKO. Han var 23 år precis som jag och han gjorde sin kandidat i engelska för att bli lärare. Han berättade att hans familj var bönder och odlarde ris som de år själva. Svårt att föreställa sig sån fattigdom.. På vår tur såg vi några fler fina tempel, något riktigt stort och utan massa turister.

Hur skriver man ett bra avslut på den här resan? Ingen aning.. Om någon funderar på att åka dit, tveka inte en sekund, kör bara kör!

Day 1
På tuktuk påväg till Old Market
Tavla gjord på ris
Jackfruit, som vi älskar denna frukt!
Som vi äter frukt alltså.. Både i Kambodja och här i BKK. Fruktomaner!
Fortsatte vi en bit på gatan hotellet låg på såg det ut såhär

Day 2
Första glimsen av Angkor Wat
Så många välbevarade detaljer
A N G K O R  W A T
B A N T E A Y   S R E I
Stort säkerhetstänk
Vattenbuffel som chillar i vatten vid vägkanten. Kor och vattenbufflar får gå lösa på dagarna, så härligt <3
B A Y O N
Skulle också kunna tänka mig att gifta mig framför Bayon..
 T A  P R O H M
Lösa kor mellan körfälten, det där med säkerhetstänk..
Day 3
 T R E K K I N G
The batcave
Långt in i grottan låg Hermitens "mediteringsaltare"
För att få lite proportioner, ganska stor elefant och lejon
Vår gulliga guide! Här går vi genom cashew odlingar
On top of the mountain (och på en gammal ruin)
The lying Buddha - 8 meter lång uppe på en 15 m hög sten

Day 4
Guiden klättra upp för det smala trädet med enbart armarna, lite imponerad faktiskt