Alex gröna blogg

ECUADOR
 Hejhej!

Vi har nyligen varit i Ecuador! Detta var inte alls planerat utan något vi bestämde halvvägs in i resan. Vi fick höra av en annan backpacker att det var valsäsong i Ecuador mellan juni och oktober vilket var en helt perfekt timing för oss! Och ett till land att bocka av listan på länder vi besökt i Syd Amerika haha.

Från Lima tog vi en 28,5 timmar lång buss till Guayaquil som är Ecuadors största stad (inte huvudstad). Längsta bussresan på hela resan (eller nej förresten, bussresan tillbaka samma sträcka tog 29h..) men bästa bussarna någonsin!! Så fräscha med laddningsuttag, skärmar med bra filmer, kuddar och täcken OCH vegetarisk mat. Innan har det inte gått att välja mat, de gav bara mindre fräscha kötträtter på alla andra bussbolag i Sydamerika. I Guayaquil återhämtade vi oss i 2 nätter och gick bl a på bio och såg Baywatch. Mkt bra film måste jag säga. Efter det begav oss vi på en kort resa till kusten! På kusten besökte vi två olika städer: Montanita och Puerto Lopez.

Montanita känd som en surfers town och för party. En liten mysig stad precis vid beachen. Här bodde vi 4 nätter, fast lite utanför staden, 15 min beachpromenad innan man kom till hostlet. Hostlet verkade först så mysigt! Låg vid stranden, avskilt i naturen med pool och en åsna som gick fritt på ägorna. Men vi insåg snabbt att vi hamnat på värsta partyhostlet (misstag vi inte gör om igen..). Varje natt somnade vi till hög musik och när vi vaknade så gick alla rumskompisar till kojs. I baren tog folk shots kl 10 på morgonen. Förutom allt detta var det så skönt med lite beachliv!! Varje morgon blev det promenader och löprundor på stranden. Det enda negativa med den här stranden var att det alltid spolades upp något dött.. Första dagarna var det ett dött sjölejon precis intill Montanita. En annan gång låg det två stora havssköldpaddor. Även flertalet fåglar bl a pelikaner och blue footed boobies. Riktigt tråkigt! Väldigt stor sannolikhet bifångst från fisket... Inte många som vet hur många sånna här djur som blir uppfiskade och sedan ikastade döda igen i haven. Därför man ska fiska själv om man bara måste äta fisk, då har inte tusen andra fiskar dött för den lilla biten firre som ligger på din tallrik.

Måste bara prata lite om åsnan på hostlet, jag bara älskade den! Hon var sååå jäkla kelig och busig och det hade jag aldrig trott om åsnor helt ärligt. Blev chockad när hon ville kela, busa, nafsas och jaga efter mig. Trodde inte åsnor kunde göra det haha. Och den hade det verkligen så bra. Den gick lös på det ganska stora hostletområdet och när vi skulle lämna hade de skaffat en till åsna (den grå på bilderna) som var ett syskon till åsnan. Så nu har hon en kompis! Tänk om alla djur hade det så bra..

Nästa stad var alltså Puerto Lopez. Här bodde vi också på ett hostel utanför staden vid stranden. Detta hostel var underbart! Pool, sköna ställen att hänga på och bäst av allt: ingen hög musik på dygnet runt!!! Andra morgonen där så sprang en kille förbi mig i 120 km/h och jag trodde seriöst det brann någonstans. Men det visade sig vara knölvalar nära stranden som hoppade! Helskotta vad häftigt det var, stod och kollade på flera valar som hoppade med gåshud på hela armarna.. Att se så stora djur hoppa ur havet är out of this world. Och det var inte första och sista gången vi såg dem hoppa! Vi tog en whale tour där vi såg så många valar hoppa och några rätt nära faktiskt. Vi såg dem även slå med deras enorma fenor mot ytan. Dessa bästar är 16 m stora så alla rörelser de gör över ytan bli så mäktiga! Sedan åkte vi längs med ett gäng på 5-7 valar ett tag och de var så nära att vi såg dem simma under båten. Vi fick deras flåsvatten i ansiktet ett par gånger vilket var så häftigt! Det var verkligen en magisk upplevelse och på slutet såg vi en flock delfiner. Jag åkte seda på en till val tur efter denna. Den turen så var vädret lite klarare så valarna syndes lite tydligare samt att de hade sina ansikten nära ytan under ganska långa stunder.

Efter Puerto Lopez så åkte vi tillbaka till Montanita i 3 nätter och sedan Guayaquil i 2 nätter. Från Guayaquil tog vi sedan bussen tillbaka till Lima! Den här gången betalade vi lite mer och fick säten som var jättebreda, som business class på flyg. Riktigt nice! Sedan spenderade vi 3 dagar i Lima innan flyget till Japan. Next time jag åker till Ecuador blir det Galapagos! Mitt livs resa efter den här kommer det bli. Hörs vi från Asien inom kort! Kramar på er där hemma