Alex gröna blogg

SANTIAGO

Hejhejhej!

Vi har nyligen spenderat några dagar i Chiles huvudstad Santiago. "Santiago är inte så mycket att hänga i julgranen", så uttryckte sig min kära far när jag berättade att vi var i Santiago och jag kan inte annat än instämma (tyvärr).. Det var väldigt smoggigt och det som fanns att se var i princip bara Costanera skyskrapan (som iof var väldigt fin och är sydamerikas högsta byggnad..) och att åka upp på en kulle med utsikt över staden.

Den här gången har vi inte bott på ett hostel utan vi har bott hemma hos en chilensk familj! Hanna träffade Francisca och Gabriel på sin backpackingresa i Australien för ett år sen och de sa då att hon var mer än välkommen att hälsa dem om hon någongång skulle åka till Chile. När vi kom fram blev vi positivt överaskade, vi trodde först att de skulle bo i en lägenhet men nej de bor i ett ganska stort hus! I huset bor Franciscas mamma, syster, mormor och deras labrador. Vi fick ett eget rum som de till varadags använder som biljardrum. Huset var okej invändigt men lite kallt då det var dåligt isolerat. Husen i Santiago är tydligen inte rustade för vinter fick vi höra. Tur att de inte har svensk vinter för då skulle alla frusit ihjäl, nu var det iallafall runt 15 grader ute. Familjen var väldigt välkomnande och vi kände oss snart som hemma! Det som var synd var att mormorn och mamman inte kunde någon engelska och vi ingen spanska, så vi kunde inte riktigt kommunicera med dem tyvärr..

Vi landade med vår buss i Santiago runt kl 9 på morgonen efter den bästa bussresan hitintills. Bussen var före tidschemat så den tog 19 h istället för 19.5 h. Vi fick kudde och filt samt att killen som jobbade på bussen var så hjälpsam och gullig (på bussarna är det alltid en extra personal som serverar mat osv). När vi sedan mött upp Gabriel och gjort oss lite hemmastadda i huset så åkte vi till Costaneraskyskrapan. Innan vi åkte upp till toppen av Costanera mötte vi upp amerikanaren Andrew som vi vandrade med och lärde känna i Torres. Efter lite snacks i baren så åkte vi upp i skrapan. Måste säga att det var lite av en besvikelse.. Visst det var fint med de snötäckta bergen som omringar staden, 5000 m.ö.h på vissa ställen, men smoggen förstörde ganska mycket. Tydligen så är det alltid smogg över Santiago för att bergen (anderna) håller borta blåsten. Efter det gick vi tre och käka sushi. Det var helt klart den godaste sushin jag ätit i hela mitt liv!! Hanna och jag delade på två olika sushisar, en med avokado runtom och en varm sushi med svamp i. Ville bara ha mer efter att vi var klara. Efter det sa vi hejdå till Andrew och tog bussen hem igen.

Andra dagen i Santiago regnade och regnade det.. Först på eftermiddagen kom vi ut ur huset. Francisca och Gabriel tog med oss till ett köpcenter nära deras hus för att käka en sen lunch. En god burito senare lämnade de oss och jag och Hanna hade lite tid att fönstershoppa innan vår bio skulle börja (vi betalde 30 kr var för bion!!!) Tror vi dödade en timme bara inne i matbutiken, vi älskar verkligen handla haha. Vi såg Guardians of the Galaxy 2 och jäklar vad bra den var. Skitrolig! Vi kom hem till ett morsdagsfirande som var i full rullning. Nästan alla av mormorns barn var där plus resten av familjen. De hade köpt paket och serverade muffin och annat gott. Dock rökte alla inomhus så jag och Hanna höll på att kvävas. Francisca berättade att alla där inne hade någon form av cancer och att även hennes syster tagit bort en tumör. Så sorligt och så sorgligt att de fortsätter röka och leva ohälsosamt efter att ha fått en sån hemsk diagnos..

Dag 3 började med att vi bakade chokladbollar. Vi tänkte bjuda familjen på lite svenskt fika. Vi såg på Facebook när vi vaknade att det var chokladbollens dag så det var ju väldigt passande. Efter det hängde Francisca med oss till centrum och visade oss några av stadens godbitar, bl a en känd bargata. Efter det gick vi till en riktigt trevlig restaurang där Gabriel och Sofie mötte upp oss. Under middagen frågade de oss om vi ville hänga med till Algarrobo, en kuststad, som dom skulle till på en minisemester över helgen (tydligen fanns världens största utomhuspool där!). Vi tackade gladligen ja! Efter maten gick vi och tog drink på en bar.

Sista dagen kom vi upp jättesent! Slog nästan sovrekord. Vaknade kl 13 haha. Francisca och Gabriel hade köpt lite kinamat till lunch och efter det åkte jag och Hanna skidlift uppför en kulle som har en fin ustikt över staden och skyskrapan Costanera. När vi kom tillbaka var det dags att gå till bussen (eller okej vi tog en uber) som tog oss till Algarrobo. Mer om Algarrobo i nästa inlägg! Puss och kram på er